13 March 2012

Whole Numbers and Number Patterns - Nombor Bulat dan Pola Nombor


Bahagian A: Soalan Objektif  ( Objective Questions)
1.         Nombor 57 016 dalam perkataan ialah
            The number 57 016 in words is
           
            A.   lima puluh tujuh ribu enam belas
                   Fifty-seven thousand  and sixteen         
            B.   lima puluh  tujuh ribu satu ratus enam
                  Fifty-seven thousand one hundred and six
            C.   lima ribu tujuh ratus enam
                   Five thousand seven hundred and six
            D.   lima ribu tujuh ratus enam belas
                  Five thousand seven hundred and sixteen

2.         Dua ratus dua puluh ribu lima ratus empat ditulis dalam angka
            Two hundred and twenty thousand five hundred and four written in numerals is

            A. 22 054
            B. 22 504
            C. 220 504
            D. 222 504

3.         Apakah nilai tempat bagi digit yang bergaris dalam nombor  354 861
            What is the place value for the underlined digit in the number 354 861
           
A. Unit
                Units
           B. Puluh
                 Tens
            C. Ratus
                 Hundred
            D. Ribu
                Thousand

4.         Antara nombor berikut , yang manakah bila dibundarkan kepada ribu yang terhampir tidak menjadi 112 000 ?
   
Which of the following numbers when rounded off to the nearest thousand does not become 112 000 ?

            A. 111 599
            B. 111 999
            C. 112 099
            D. 112 999


5.         Nombor 175 489 ditulis sebagai 200 000 setelah dibundarkan kepada
            The number 175 489 is written as 200 000 after rounding off to the   
            A. ratus yang hampir
                 Nearest hundred
            B. ribu yang hampir
                 Nearest thousand
            C. puluh ribu yang hampir
                 Nearest ten thousand   
            D. ratus ribu yang hampir
                 Nearest  hundred thousand  

6.         Susun semula nombor-nombor  yang diberikan di bawah dari yang terkecil kepada yang terbesar
            Rearrange the numbers given below  from the smallest to the largest.



   8 976 ,   9 873 ,  8 998  ,  9 889,  9 673
 
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     A.  8 976 ,  9 673 , 9 889 , 8 998 , 9 873
            B.  8 976 ,  9 873 , 8 998 , 9 889 , 9 673
            C.  8 976 ,  8 998 , 9 673,  9 873 , 9 889
            D.  8 976 ,  9 673 , 9 873 , 8 998 , 9 889


7.         Jadual 1 menunjukkan tiga jenis makanan laut yang dibeli oleh Mira.
            Table 1 shows three  types of seafood bought by Mira

Makanan laut
seafood
Harga  per kg
Price per kg

Kuantiti
Quantity
Ketam
crab
RM25
3 kg
Udang
Prawn
RM28
0.5 kg
Ikan
Fish
RM26
2 kg

Mira ada RM200.  Berapakah baki wang nya selepas dia membayar untuk semua makanan laut tersebut ?
Mira has RM200.  How much money is left after she paid for all the seafood ?

             A.  RM59.00
            B.  RM72.00
            C.  RM138.00
            D.  RM141.00

8.        Sebuah kilang beroperasi setiap hari. Kilang itu menghasilkan 2 450 biji botol  sehari.Dalam satu minggu tertentu , di dapati bilangan botol yang retak ialah 329 biji.  Berapakah jumlah bilangan botol yang dihasilkan minggu itu tidak retak ?

A factory operate every day.The Factory produces 2 450 bottles pe day .In a particular week ,329 bottles are found cracked.
How many of the bottles produced in that week  are not cracked

             A.  14 847
            B.  16 821
            C.  17 103
            D.  19 453
           
9.       SMK Bukit Kepayang ada 58  buah kelas ,Setiap kelas ada 37 orang .Cari jumlah bilangan pelajar di sekolah itu .

Smk Bukit Kepayang has 58 classes.Each has 37 students.Find the total numbers of students in the school .
          
 A.  2 146
            B.  2 316
            C.  2 546
            D.  2 926

10.       Rajah di bawah menunjukkan satu urutan nombor .
            Diagram below shows  a number sequence



12 , 16 , 21 , 27 ,  x  , 42  , 51
 
 
   
         
    

           
            Cari nilai  bagi x
            Find the value of x

            A. 33
            B. 34
            C. 35
            D. 36

11.       Pola dalam senarai nombor  6 , 12 , 18 , 24 , ........ ialah
            The pattern in the sequence 6 , 12 , 18 , 24 ..........is

            A.  tambah 6 kepada sebutan seterusnya
                 Add 6 to get  the next term
            B.  tolak 6 dari sebutan  sebelumnya
                   Subtract 6  from the term before it
            C.  darab sebutan sebelumnya dengan 2
                  Multiply the term before it by 2
            D.  bahagi sebutan sebelumnya dengan 2
                 Divide the term before


























12.       Faktor sepunya bagi  36 dan 44 ialah
             The common factors of 36 and 44 are

              A.   1 , 2   dan/and  4
            B.   1 , 2 , 4 dan/and 6
            C.   1 , 2 , 4  dan/and 8
            D.   1 , 4  , 6 dan/and  8


13.       Gandaan sepunya terkecil (GSTK ) bagi 8 , 16 dan 20 ialah
            The lowest common multiple (LCM) of 8 , 16 and 20
           
A.   40
            B.   80
            C.   120
            D.   160  

14.       Faktor perdana bagi 150 ialah
            The prime factors of 150 is

            A.   2 dan 5
            B.   2 dan 3
            C.   3 dan 5
            D.   2 , 3 dan 5

15.       Rajah di bawah menunjukkan satu urutan nombor perdana
            Diagram below shows a sequence of prime numbers

               23 , x  , 31 , 37 , 41  , y
 
                                                                                                                           
            Cari nilai bagi  x + y
            Find the value x + y

            A   66
            B.  68
            C.  70
            D.  72


16.       Faktor sepunya terbesar( FSTB ) bagi r , s , t ialah 8 . Nilai-nilai yang mungkin bagi  r , s dan t  ialah
            The highest  common factor (HCF) of r , s , t is 8 .The possible value of  r , s and t is

            A.     8 ,   18 ,  24                                                                                                       
            B.     8 ,   16 ,  24
            C.    16 ,  32 ,  48
            D.    24 ,  30 ,  48   

17.       Faktor sepunya terbesar ( FSTB ) bagi p dan 42 ialah 6,Nilai bagi p ialah
            Highest common factor of p is 42 .The  value of p is  
           
           A.  14
            B.  20
            C.  28
            D.  30


Bahagian 2: Jawab semua soalan. Tulis jawapan anda pada ruangan yang disediakan.
Answer all the questions.  Write your answer in the space provided.

1.         Bundarkan 43 849 kepada ratus yang hampir.
            Round off 43 849 to the nearest hundred.                               [ 2 markah ]

2.         Cari nilai bagi
            Find the value of                                                                [ 4 markah ]
            (a)       45 – 23 + 54                                                  (b)       56 + 24 x 8


3.         Satu kotak mengandungi 24 bungkus biskut. Berat setiap bungkus biskut ialah 680 g.  Jika jumlah berat kotak dan biskut ialah 16 kg 570 g, kirakan berat kotak kosong.
            A box contains 25 packets of biscuits.  Each packet of biscuits weighs 680 g.  If the total weight of the box and the biscuits ia 16 kg 570 g, calculate the weight of the empty box.                                                                                             [ 4 markah ]


4.         208 ÷ 8 + 6 × 9 – 12 =                                                       [ 3 markah]


5.         Pak Abu mengumpul 474 durian daripada ladangnya.  Durian itu diletakkan sama rata ke dalam 6 buah bakul besar.  Berapakah bilangan durian dalam setiap buah bakul  tersebut?
            Pak Abu collected 474 durians from his orchard.  He divided the durians equally into 6 large baskets.  How many durians are there in each basket?               [ 2 markah ]


6.         Senaraikan semua nombor perdana antara 12 dan 42.
            List all the prime numbers between 12 and 42                            [ 2 markah ]

7.         Cari factor sepunya bagi 10 dan 18.
            Find the common factors of 10 and 18                                 [ 2 markah ]

8.         Cari gandaan sepunya terkecil (GSTK) bagi 5, 12 dan 15.
            Find the lowest common multiple (LCM) of 5, 12 and 15.             [ 3 markah ]

9.         Kirakan hasildarab GSTK dan FSTB bagi 6 dan 15.
            Calculate the product of the LCM and the HCF of 6 and 15.         [ 4 markah ]




56, 49, 42, m , 28, n
 



 

10.       Daripada turutan nombor di atas, cari nilai ( m – n).
            From the above number sequence, find the value of (m – n )                    
                                                                                                     [4 markah ]  


                

1 comment:

  1. Mohon share di blog

    kelip-kelipancontest.blogspot.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...